Betyg

betyg


Jag har blivit otroligt irriterad på betygssystemet, vi får ett betyg efter hur vi presterat på prov, men egentligen visar det väl inte våra riktiga kunskaper?

Förra veckan hade jag Naturkunskap semenarium, jag kände mig jätte förberedd, väl på själva semenariumet tyckte jag att jag gjorde bra ifrån mig men sen efteråt får man veta att man fått betyget G+, jo men jag tackar, jag som pluggat som en jäkla idiot hela veckan. Så jag går och frågar vad som saknades för att få ett VG, då säger han att jag saknade lite på solceller och biobränsle. Och jag känner ju direkt att jag kan om det, så han frågar mig frågor om ämnerna och jag klarar frågorna så jag får mitt VG.

Men det här bevisar ju att man inte alltid visar sina kunskaper via prov..

Betyget är bokstäver på ett papper som sammanfattar hur man presterat i kursen, saken är den att betygen blir bättre och sämre beroende på hur man mår. Vi är ungdomar och våra humör och våran livsglädje går upp och ner hela tiden under våran skolgång. Ena sekunden känns allt jätte bra och man känner att man orkar läga ner tid på skolan. Andra sekunden känns allting värdelöst, jobbigt och det finns hundratals saker som känns viktigare än skoluppgifter. När man inte lägger ner tiden på skolan presterar man dålig, och visar därför inte sina riktiga kunskaper. Visst får man skylla sig själv om man får ett IG då, men man vet ju att man kan bättre, men betyget blir nersatt eftersom man mått dåligt under en tid.

Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna göra åt det här. Men vissa dagar skulle jag bara vilja skrika åt betygssystemet som inte bara är stressande för oss, utan den visar inte alltid våra riktiga kunskaper!

Läsarnas ord

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0